Lezing Tony Chakar – ‘The Eighth Day’, 25 juni 2011

In een lezing bij SMBA beargumenteert architect, schrijver en kunstenaar Tony Chakar (Beirut, 1968) hoe de oorlogen het dagelijks leven in Libanon hebben beïnvloed en met name de omgang met taal en cultuur drastisch hebben veranderd. De complexe politieke geschiedenis van het land, Libanon verkeerde van 1975 tot 1990 in burgeroorlog en in 2006 brak er oorlog uit met buurland Israël, ook in 2008 zijn er nog gevechten geweest, hebben er toe geleid dat de publieke ruimte en het publieke debat onbespreekbaar zijn geworden. De traumatische gebeurtenissen hebben de bevolking als het ware verstomd.

Chakar laat een foto uit de krant zien van Beirut tijdens de oorlog. De foto is veelvuldig gepubliceerd in internationale kranten maar Chakar kan het beeld niet aanzien. De foto van de werkelijkheid is te heftig en daarom fotografeerde hij de krantenfoto met zijn mobiele telefoon. Door de telefoonkwaliteit verliest de foto aan scherpte en met het wegvallen van de pixels valt er letterlijk een laag van de pijnlijke realiteit weg. Het beeld is hierdoor dragelijk geworden.

Hoewel taal een structuur lijkt te zijn die altijd aanwezig en toegankelijk is, stelt Chakar dat net als de omgang met beeld ook de omgang met taal werd aangetast. Enerzijds verandert de betekenis van woorden door het politieke spel tijdens een oorlog (“words change meaning, and “justice” suddenly means “killing”), anderzijds durven mensen door de onrust niet meer vrijuit te spreken. Een voorbeeld van deze veranderende omgang met taal ziet Chakar in het tijdschrift ‘Typo’, dat het echte nieuws brengt in een zelfbedachte, en dus onleesbare, Arabische taal. In de film ‘Beirouth la rencontre’ (1981) zijn de twee geliefden door de oorlogsomstandigheden van elkaar gescheiden. Omdat zij niet direct met elkaar kunnen, spreken ze cassettes vol om elkaar toch de liefde te verklaren. In andere films beginnen de hoofdpersonen plotseling een andere taal te spreken als ze het over de liefde hebben. Het gevoelsleven kan niet met dezelfde woorden worden omschreven als die van de taal waarin de oorlog wordt gevoerd.

Maar ook in het heden, in een tijd van vrede, is de zoektocht naar een passende manier om het oorlogstrauma te verwerken nog niet beëindigd. De huidige regering richt zich in de publieke ruimte op de toekomst. Beelden van utopische woonwijken prijken aan de muren om de mensen het verleden te doen vergeten. Chakar wil zich echter wel richten op het verleden en de bijbehorende beelden en taal. Maar hoe kun je herinneringen opbouwen van traumatische gebeurtenissen die nauwelijks kunnen worden uitgebeeld en beschreven? ‘How can I save these images?’, vraagt hij zich af.

Overzicht ‘Mounira Al Solh & Bassam Ramlawi’

Overzichtsfoto’s van de tentoonstelling ‘Mounira Al Solh & Bassam Ramlawi’.
Met werk van Mounira Al Solh, Bassam Ramlawi en René Daniels.

 width=
Mounira Al Solh, Double Burger and Two Metamorphoses: a proposal for a Dutch Cat, a Dutch Dog, a Dutch Goat, and finally a Dutch Camel, 2011.

 width=
Bassam Ramlawi, From Waiting Blue to Lingering Yellow (or vice versa), 2010.

More

Project ‘1975’ Essay Elizabeth Kassab

Elizabeth Suzanne Kassab is de auteur van het vierde Project 1975 essay
‘De Arabische strijd om zelfbeschikking. Eigen ideeën, eigen regering, eigen kunst.’
Het essay reflecteert op de rol van de intellectueel in de Arabische wereld in de decennia na de dekolonisatie in de context van de ‘Arabische Lente’.

Waar de Arabische regimes aanvankelijk werden bekritiseerd door een intellectuele minderheid in de jaren zeventig, Kassab noemt bijvoorbeeld de Syrische filmmaker Omar Amiralay, demonstreert tegenwoordig ook een brede laag van de bevolking. Zij (her)formuleren de klachten die al eerder door de kritische denkers werden aangeduid. Maar het zijn niet de kritische denkers die hen daar toe zetten maar hun eigen problematische ervaringen met het regime, hun eigen wanhoop en machteloosheid. Welke rol spelen kunstenaars en intellectuelen ten tijde van deze massale kritische uitingen? Download hier Nieuwsbrief 122 om het essay van Elizabeth Suzanne Kassab te lezen.

Kassab studeerde bedrijfskunde en filosofie aan de American University van Beiroet en ronde haar doctoraal studie filosofie af aan de universiteit van Fribourg in Zwitserland. Haar belangstelling gaat in het algemeen uit naar zowel Westerse als niet-Westerse cultuurfilosofie, met speciale nadruk op het postkoloniale debat over culturele malaise, authenticiteit en maatschappijkritiek. Ze schreef Modern Arab Thought. Cultural Critique in Comparative Perspective dat in 2009 uitkwam bij Columbia University Press. Kassab werkt momenteel als gastonderzoeker aan de Berlin Graduate School for Muslim Cultures and Societies en schrijft aan een nieuw boek over revoluties en verlichting in de Arabische wereld.

Tentoonstelling ‘Mounira Al Solh & Bassam Ramlawi.’ Met tekeningen van René Daniels.

Met trots presenteert Stedelijk Museum Bureau Amsterdam de eerste grote solotentoonstelling van Mounira Al Solh in Nederland. Het werk van Al Solh is te omschrijven als een innerlijk conflict met sociale omgevingen waarin nationale, culturele en religieuze identiteit wordt opgedrongen. In die zin vormt het een reflectie op de maatschappelijke en religieuze spanningen in haar geboorteland Libanon dat verschillende burgeroorlogen achter de rug heeft en nog steeds een bijzondere positie inneemt in de huidige ontladingen in het Midden-Oosten. Maar ook in Nederland wordt iemands afkomst en cultuur een steeds belangrijker aspect in het maatschappelijk verkeer. Al Solh benadert dit gegeven met een mengeling van autobiografische elementen en humor, want hoe zijn censuur, repressie, schizofrenie en de conflictueuze cultuur waarin iedereen een rol heeft, anders te benaderen?

Een aanzienlijk deel van de tentoonstelling is gewijd aan een overzicht van werk van personage Bassam Ramlawi. Ramlawi is een sapverkoper in Beirut die kunst heeft gestudeerd in Nederland en sindsdien portretten maakt van mensen uit de omgeving van zijn winkeltje in Beirut. Zoals een documentaire over hem op de tentoonstelling duidelijk maakt, is hij bekend met het oeuvre van Cindy Sherman en met een beroemd portretschilderij van Otto Dix, maar bovenal bewondert hij het werk van de Nederlander René Daniëls.

Klik hier om meer te lezen over ‘Mounira Al Solh & Bassam Ramlawi’.

Screening ‘The Forgotten Space’, 24 mei 2011

Op 24 mei organiseerde SMBA een screening van de documentaire ‘The Forgotten Space’ (2010) van Allan Sekula en Noël Burch. De avond werd ingeleid met een presentatie van het nieuwe nummer (21) van het tijdschrift Open, dat in het teken staat van (im)mobiliteit, en afgesloten met een discussie tussen Sven Lütticken en Burch. Lees hier een verslag van de avond.

More

Reading group Postcolonialism, 2 mei 2011

In het kader van The Marx Lounge organiseert SMBA een intensief publiek programma van leesgroepen, lezingen, filmvertoningen en kunstenaarspresentaties. Lees het verslag van Jelle Bouwhuis over de postkolonialisme-leesgroep van 2 mei onder leiding van kunstenaar Renzo Martens. Andreas Zangger schreef een verslag in het Engels, dat is hier te lezen.

Boek en kunstwerk openen ogen voor Congo

Jelle Bouwhuis

In de eerste postkolonialisme-leesgroep in SMBA op 2 mei, stond het boek Congo, Een geschiedenis van de Vlaming David van Reybrouck centraal. Congo sleepte vele prijzen in de wacht en wordt over het algemeen beschouwd als een prettig toegankelijk, journalistiek geschreven geschiedenis met indrukwekkende verkoopcijfers. Waarderingswaardig bijvoorbeeld is de manier waarop Van Reybrouck in een paar pagina’s de kwalijke rol van de vroegere antropologie neerzet bij het onderscheiden van stammen in de Belgische kolonie – en scheidslijnen formuleerden die nu nog de populistische politiek in Congo voeden, met alle gevolgen van dien. Toch zijn er ook wat punten van kritiek op het boek aan te merken. Als het over de huidige problemen van Congo gaat en alomtegenwoordige armoede, is er bij Van Reybrouck maar weinig bewustzijn over de rol die westerse bedrijven daarin ook nu nog vervullen. De Chinezen daarentegen staan wél weer twee hoofdstukken lang centraal. De leden van de leesgroep hadden zich daarom ook georiënteerd op de kritiek op dit boek van socioloog Ludo de Witte. De tekst van Ludo de Witte is te lezen op de site van Apache News Lab.

 

David Reybrouck,Cover Congo, Een geschiedenis (2010)

 

More

Overzicht ‘The Marx Lounge’ – Alfredo Jaar

Neon Sign

More

Extra: Artikel Wim Bossema – ‘In Ghana ligt kunst op straat’

Wim Bossema schreef voor De Volkskrant een verslag over kunst in Ghana. Bossema sprak met de internationaal bekende kunstenaar Kofi Setordji over zijn project, in samenwerking met de Nubuke Foundation, waarin hij kunstnijverheid en kunst combineert. Ook bespreekt Bossema de schilderijen en installaties van de Nigeriaanse kunstenaar Akirash en de traditie van de highlife muziek uit de jaren zestig en zeventig, door het uitgaansverbod onbekend bij jonge Ghanezen.

Lees hier het volledige artikel In Ghana ligt kunst op straat.

 

ArtSlant over Alfredo Jaar – ‘The Marx Lounge’


Alfredo Jaar – ‘The Marx Lounge’

Klik hier om het interview van Andrea Alessi met Alfredo Jaar te lezen op ArtSlant.

Lezing van Alfredo Jaar bij de opening van ‘The Marx Lounge’, 16 april 2011

Nubuke Foundation bezoekt SMBA

Kofi Setordji en Odile Tevie van de Nubuke Foundation zijn dankzij ondersteuning van het Prins Claus Fonds op bezoek geweest bij Stedelijk Museum Bureau Amsterdam om een geplande samenwerking te consolideren. SMBA bereidt een uitwisseling met Ghana voor, waarin Nederlandse en Ghanese kunstenaars elkaar zullen ontmoeten en kennis en ervaringen zullen uitwisselen. De Nubuke Foundation zal een belangrijke rol spelen in deze uitwisseling.

Lees hier meer over de Nubuke Foundation en volg deze site voor updates over de Project 1975 uitwisseling.

 

Opening ‘The Marx Lounge’ – Alfredo Jaar

More

Extra: Artikel N’Goné Fall ‘The Repositioning of Contemporary Art from Africa on the Map’

De internationaal opererende curator and kunstcriticus N’Goné Fall publiceerde onlangs een artikel waarin zij het landschap en de positionering van hedendaagse kunst uit Afrika in kaart brengt. Fall leverde met dit artikel een bijdrage aan de catalogus van Ars 11 in het Kiasma Museum of Contemporary Art in Finland, een evenement dat ‘will change your perceptions about Africa and contemporary art’, en waar ook Alfredo Jaar aan deelneemt.

Fragment van Falls artikel:
“As a curator with an obvious focus on art production in Africa, I often had the bad feeling that I was seen as a wood dealer or a hyper enthusiast promoter of hand made mass-produced tacky exotic junk for tourists. And no I am not paranoid. For decades, ethnographic museums had the monopoly on non-western cultures. […] While looking at the work of Matthew Barney or Olafur Eliasson people will never refer to their supposed Celtic or Roman origins.”

Klik hier om het volledige (Engelse) artikel te lezen op de website van GAM – Global Art and the Museum.

Project ‘1975’ Essay T.J. Demos

Criticus en lector T.J. Demos schreef het derde Project ‘1975’ essay ‘Armoede-porno, humanitarisme en neoglobalisering: aantekeningen bij enkele paradoxen in de hedendaagse kunst’. In reactie op het vorige essay van Gerardo Mosquera toont T.J. Demos een aanzienlijk minder optimistische visie op globalisering. De auteur bekritiseert ontwikkelingshulp op het in de hand werken van onaanvaardbare machtstructuren. Hij begint met refereren aan Renzo Martens’ Episode III: Enjoy Poverty, een film die veel kritiek heeft gekregen en aanleiding was voor SMBA’s huidige programmering.

T.J Demos stelt: “Een heel andere, ontluisterende kijk op de genadeloos ongelijke betrekkingen tussen Noord en Zuid en de perfide beeldeconomie waarmee die hardnekkig in stand worden gehouden, biedt de film Episode III: Enjoy Poverty van Renzo Martens, opgenomen in de Democratische Republiek Congo (DRC). Natuurlijk bestaat het gevaar dat de film het stereotype beeld van Afrikanen als hulpeloze slachtoffers in stand houdt, het Congolese volk reduceert tot geherkoloniseerde knechten en onnozelaars en een pornografie van armoede reproduceert, maar toch biedt Enjoy Poverty belangrijke lessen. Een ervan is dat hij optimistische globalisten met beide benen op de grond zet en de ambities van bezorgde documentairemakers genadeloos onderuithaalt, vooral van diegenen onder hen die het lijden willen verlichten door de ellende in de ontwikkelingslanden te tonen.”

Vervolgens wijst Demos kunstpraktijken af die gericht zijn op erbarmelijke politieke toestanden ergens anders en hun eigen ruimte niet als politieke ruimte beschouwen, waarmee zij niet erkennen zelf deel uit te maken van een problematisch systeem. Alfredo Jaar’s The Sound of Silence, 2006, analyseert Demos als een model dat de relatie tussen de beeldeconomie van globalisering en humanitaire fotojournalistiek kritisch onderzoekt. Tot slot vertelt Demos hoe Abderrahmane Sissako’s film Bamako (2006) uitstijgt “boven het stereotiepe, negatieve fatalisme in media en kunst door Okwui Enwezor veroordeeld als ‘Afro-pessimisme’.” De auteur verkent zodoende de vele politieke implicaties die Project 1975 bepalen. Download de SMBA nieuwbrief 121 om ‘Armoede-porno, humanitarisme en neoglobalisering: aantekeningen bij enkele paradoxen in de hedendaagse kunst’ the lezen.

T.J. Demos is criticus en lector bij de faculteit Kunstgeschiedenis van University College in Londen, en medecurator van ‘Uneven Geographies: Art and Globalization’ (Nottingham Contemporary, 2010). Hij schrijft over een breed gebied van moderne en eigentijdse kunst en is auteur van Migrations: Contemporary Art and the Politics of Globalization (nog te verschijnen, Duke University Press), The Exiles of Marcel Duchamp (MIT Press, 2007) en Technology/Transformation: Wonder Woman (Afterall/MIT Press, 2010).

Metropolis M over Project 1975

In een interview met Domeniek Ruyters legt SMBA’s Jelle Bouwhuis uit waarom Project 1975 zicht richt op de huidige effecten van kolonialisme. Verder gaat hij in op de keuze om The Marx Lounge van Alfredo Jaar in het programma op te nemen.


Klik hier om het artikel ‘1975, Hoe nu verder?’ te lezen op de website van Metropolis M.


Tentoonstelling ‘The Marx Lounge’ – Alfredo Jaar

Voor ‘The Marx Lounge’ van Alfredo Jaar is Stedelijk Museum Bureau Amsterdam omgebouwd tot leeszaal, compleet met comfortabele banken, leeslampen en een enorme leestafel. Op deze leestafel bevindt zich een ruime sortering publicaties op het gebied van marxisme, kapitalisme, neoliberalisme, postkolonialisme, globalisering, cultuurtheorie, politiek en filosofie. Klik hier om meer te lezen over ‘The Marx Lounge’.

 

More

Overzicht ‘Identity bluffs’

Overzicht van de tentoonstelling ‘Identity bluffs’.
Met werk van Sara Blokland, Bruno Boudjelal, Mahmoud Khaled, Lucia Nimcova en Nii Obodai.

More

Tentoonstelling ‘Identity Bluffs’

‘Identity bluffs’ is de tweede tentoonstelling in het kader van Project 1975 in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. De foto- en videowerken in deze groepsexpositie zijn het resultaat van een artistieke praktijk die rechtstreeks in verbinding staat met de globalisering en daaraan verbonden migratieprocessen. Om meer te lezen over de tentoonstelling klik hier.

Met werk van:

Mahmoud Khaled

More

Project ‘1975’ Essay Gerardo Mosquera

In iedere nieuwsbrief van Project ‘1975’ zal een gastcurator of kunstcriticus een relevant artikel schrijven over het onderwerp postkolonialisme in hedendaagse kunst. De tweede schrijver in deze serie is Gerardo Mosquera: curator, criticus en kunsthistoricus uit Havana. Hij is Adjunct Curator bij het New Museum of Contemporary Art, New York, en adviseur op de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam. Ook maakt hij deel uit van adviescommissies van verschillende kunsttijdschriften. Mosquera richtte de Havana Biënnale op in 1984 en heeft vele internationale tentoonstellingen op zijn naam staan.

Kunst en culturele interacties in een geglobaliseerde wereld

De relaties tussen hedendaagse kunst, cultuur en internationalisme zijn de laatste vijftien jaar vrijwel ongemerkt, maar drastisch veranderd. De tijden van kunsttrends en manifesten liggen achter ons. De sleutelkwestie voor de kunst van dit moment is de enorme expansie van haar internationale circulatie. Er zijn ongeveer 200 biënnales en andere periodieke kunstevenementen in de wereld, waarmee slechts één aspect van de groei van kunstcircuits  is aangegeven. Deze explosie betekent dat een over vloed aan nieuwe culturele en artistieke actoren internationaal circuleer t die eerder niet bestonden of zich beperkten tot lokale omgevingen. Zie Universes-in-Universe om een idee te krijgen van hoe divers de internationale kunstcircuits zijn vandaag de dag.

More

Overzicht ‘See Reason’

Overzicht van de tentoonstelling ‘See Reason’.
Met werk van Carlos Garaicoa en Patrizio Di Massimo.

More