De tentoonstelling ‘See Reason’, te vertalen als ‘rede zien’ of ‘redelijkheid inzien’, is de eerste, voorzichtige stap van Stedelijk Museum Bureau Amsterdam in een langer durend traject dat de programmering de komende tijd zal bepalen. Dit gebeurt onder de naam ‘Project 1975’, naar het jaar waarin Nederland postkoloniaal werd. Het komt neer op een heroverweging van de hedendaagse kunst tegen de achtergrond van dat feit. Het stelt vragen als: wat zijn criteria voor kunst in de nieuwe, geopolitieke context van vandaag? Is een dergelijke vraag nog geldig in het postkoloniale tijdsgewricht? Of zouden we moeten spreken van een transnationaal tijdsgewricht? Zijn er überhaupt nog nieuwe paradigma’s te formuleren, nieuwe terminologieën voor de kunst? Klik hier om meer te lezen over ‘See Reason’
In iedere uitgebreide nieuwsbrief van Project ‘1975’ zal een gastcurator of kunstcriticus een relevant artikel schrijven over het onderwerp postkolonialisme in hedendaagse kunst. De eerste scrhijver is Lucrezia Cippitelli, Hoogleraar Esthetiek aan de Kunstacademie van L’Aquila, Gasthoogleraar aan Cornell University.
Eurocentrisme en de kritiek erop: van Derde Wereld-perspectief tot mondiaal internationalisme
‘Eurocentrisme is anti-universalistisch, want niet geïnteresseerd in het zoeken naar mogelijke algemene wetten van menselijke evolutie. Maar het presenteert zichzelf wel als universalistisch met de bewering dat de uitdagingen van onze tijd alleen zijn op te lossen als alle volken het westerse model imiteren.’1 De cherpe analyse die Samir Amin van het concept eurocentrisme geeft, vindt haar oorsprong in het eind van de jaren zeventig. Ze lijkt een perfecte beschrijving van de toestand van de wereld aan het begin van de eenentwintigste eeuw, maar dit idee circuleerde in een tijd dat het mondiale proces van dekolonisatie zijn voltooiing naderde en de postkoloniale kritiek een plaats vond in de Angelsaksische academische wereld.2 In zijn invloedrijke, in 1978 gepubliceerde essay wijst de Egyptische marxistische econoom de wortels aan van iets dat hij omschrijft als een specifiek modern verschijnsel, sterk geworteld in de Europese Renaissance, dat in slechts vijf eeuwen vorm heeft gekregen en het machtige en ondoordringbare, eendimensionale culturele stelsel van de moderne wereld moest rechtvaardigen. Resultaat van dit ideologische proces is volgens Amin een westerse geschiedenis die een ontwikkeling laat zien van het oude Griekenland naar Rome, dan via feodaal christelijk Europa naar het kapitalistische Europa.3 Een culturele constructie van een eendimensionaal continent (blank, christelijk, wetenschappelijk progressief, filosofisch voortdurend in ontwikkeling, verlicht, kapitalistisch, vrij, democratisch), dat bovendien door de eeuwen heen het abstractie idee heeft uitgevonden en verdedigd van een dominant Westen en zijn tegenhanger: de Ander, de Rest, de Afwijkende en vaak de vijand. 4
De postkoloniale kritiek, populair in de kunst uit de eerste helft van de jaren negentig, maakt momenteel een opleving door in iets gewijzigde vorm. Lees hier de beknopte introductie op de geschiedenis van dit complexe vraagstuk, ‘Postkolonialisme nieuwe stijl’, die Kerstin Winking schreef voor Metropolis M.
George Osodi, bekend van zijn bijdrage aan documenta 12, is een fotograaf die met zijn werk de relatie tussen Afrika en Europa onderzoekt. Het werk van de uit Nigeria afkomstige Osodi richt zich op de effecten van mondialisering op het dagelijks leven, maar benadrukt ook de invloed van Afrika binnen transnationale processen.
Klik hier om het Engelstalige artikel ‘The Ethical Revolution’ van Kerstin Winking te lezen over het werk van George Osodi.
Project 1975 omvat een aantal lezingen waarin postkolonialisme in relatie tot kunst en cultuur wordt besproken. Paul Goodwin, curator Cross-Cultural Programmes bij Tate Britain, gaf de eerste lezing op 23 januari 2011. In zijn lezing besprak Goodwin de mogelijkheden van kritisch tentoonstellen.
Carlos Garaicoa – La Razón (2010)
Lees hier het (Engelstalige) artikel dat Alexandre Ferrando schreef over Project 1975 voor Flash Art International.
De tentoonstelling GEO-graphics. A Map of Art Practices in Africa, Past and Present vormt het grootste onderdeel van het Visionary Africa festival in de Brusselse Bozar, dat werd georganiseerd ter gelegenheid van het inmiddels vijftig jaar onafhankelijke Congo (en de onafhankelijkheid van zestien andere Afrikaanse landen). Tevens geldt het festival als de eerste stap in een vierjarige samenwerking tussen het Paleis voor Schone Kunsten Brussel (Bozar) en het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren, een karakteristiek koloniaal museum dat binnenkort zal worden uitgebreid en gerestaureerd.
Klik hier om de Engelse recensie ‘The many ambitions of GEO-graphics’ in zijn geheel te lezen op de website van Nafas Art Magazine.
Jelle Bouwhuis en Kerstin Winking bespreken de negende editie van de Dak’Art Biennial in een recensie voor Nafas Art Magazine. In tegenstelling tot voorgaande edities is in de tentoonstelling van 2010 gekozen voor een verdeling tussen internationale kunst en een retrospectief met kunstenaars die eerder exposeerden op Dak’Art, waaronder de Grand Prix Leopold Sedar Senghor winnaars Mounir Fatmi (2006), Viyé Diba (1998) en Moustapha Dimé. Als gevolg van deze retrospectieve insteek was de internationale presentatie aan de kleine kant; er werd slechts werk van 27 kunstenaars getoond. Het werk van de prijswinnaar van 2010, de uit Congo afkomstige maar nu in Frankrijk woonachtige Moridja Kitenge Banza, is echter wel de moeite waard stellen Bouwhuis en Winking.
Jelle Bouwhuis bespreekt het recente werk ‘Myths & Legends Room: The Mural’ van Hala Elkoussy. Het werk is maarliefst drie meter hoog en negen meter breed en gaat, zoals kenmerkend voor Elkoussy’s werk, over de realiteit van het leven in Cairo. Elkoussy gebruikte bestaande foto’s uit verschillende contexten en voegde deze samen tot een collage-landschap. ‘Myths & Legends Room: The Mural’ doet daardoor denken aan fotomontages uit de reclamewereld, maar moet ook gezien worden binnen de traditie van Egyptische muurschilderingen, waarin de geschiedenis van Egypte wordt verbeeld en herdacht.
Klik hier om het volledige (Engelstalige) artikel te lezen op de website van Nafas Art Magazine.